Fjeldvåge - foto Karen Merete Klausen

Fjeldvåge – foto Karen Merete Klausen

Så begynder efteråret med noget blæst og regn. Men uanset vejret bliver den 10. månedstur gennemført med sædvanlig start i Almindingen ved Koldekilde (Segenvej/Almindingsvej).

Vi mødes søndag den 2. oktober kl. 10.00.

Denne gang kører vi mod nord og finder et par fuglelokaliteter, inden vi vender tilbage til udgangspunktet efter 2-3 timers fugleobservationer af rovfugle, småfugle m.v.

Tag lidt drikkelse og en mellemmad med til nydelse ved Hammersøen, når turen slutter.

Turleder: Eilif S. Bendtsen, mobil 23 48 80 04.

Med fly rejste 20 fuglefolk torsdag den 15. september til Billund direkte fra Rønne. I Billund ventede en 26-personers bus på os, hvorefter vi kørte til Jels sydvest for Kolding. Her blev bussen overladt til David Nestved, der de næste 4 dage var vores fremragende chauffør.

Hanne observerer og er klar med artslisten for turen - foto Thomas Christensen

Hanne observerer og er klar med artslisten for turen – foto Thomas Christensen

Vi startede med at spise madpakken ved Jels Midtsø. Her så vi Fiskeørn og Rød Glente. Så mod Rømø, hvor vi stoppede ved en p-plads på den 9 km lange dæmning. Der var bare så mange fugle i vadehavet til begge sider ved dæmningen.

Man tror det næppe, men 2000 Klyder, mange Gravænder, 20.000 Hjejler og måske det dobbelte antal Ryler, der næsten lavede sort sol i luften. Mageløst syn. Næsten umuligt at optælle fugle her, for det hele var faktisk noget uoverskueligt. En Sølvhejre viste sig også. Ja, og der var tusinder af Strandskader, Knortegæs m.v.

Indkvartering på vandrerhjemmet på Rømøs sydlige del. Her var vi også i 2011 og var godt tilfreds med forholdene. Dejlig aftensmad på Holms Cafe-restaurent i nærheden, hvorefter vi gik en lille aftentur ved stranden lige i nærheden. Vadefugle, ænder, gæs, pibere osv.

Jeg foreslog at vi skulle se solen gå ned, hvorfor vi kørte til Lakolk på den vestlige side af Rømø. Her så vi en sandstrand på 1 km.s bredde. Masser af biler og mennesker. Solen var godt nok gået ned, men alligevel et flot syn. Vi så nogle måger og 2 Sandløbere. Herefter lidt dramatik. Vi kørte uhjælpelig fast i det løse sand, men en lokal 4-hjuls trækker trak os let op . Han ville ikke have noget for det, men solgte os en ramme øl for 50 kr.

Dag 2

10 deltog i en morgentur fra kl. 0630. Vi gik nogle km i området og ud til vandet. Der var mange fugle i luften. Bogfinke, Skovpiber, Storspove, Fiskehejre, Mejser, Korsnæb m.v. Der blev nok set 15 “nye fugle” til artslisten. Alle gættede med på, hvor mange fugle vi ville få at se i de 4 dage. Dette skærper altid interessen og opmærksomheden. Der blev gættet på 65 til 150 fugle.

Masser af fugle i Margrethe Kog - foto Thomas Christensen

Masser af fugle i Margrethe Kog – foto Thomas Christensen

Til Rømødæmningen og kigge ud over Vadehavet fra en p-plads. Igen myriader af vadefugle. I dag en såkaldt sydtur. Vi var ved Ballum Sluse dige. Her sås Isfugl, Havørn, Vandrefalk og så mange Gravænder og Måger, at de næppe kunne tælles.

Det samme ved Højer og Margrethe Kog. Fugle overalt. Madpakken blev spist sidstnævnte sted. 6 Havørne i et kikkertfelt. På Rudbøl Grænsekro købte vi dejlig kaffe og kage.

Vi kørte nu til Nørresø sydvest for Tønder. Her er Vidåen opdæmmet til et større vådområde. Vi observerede Nilgås, en enkelt Sædgås, Fiskeørn og Skestork. Til restaurant Victoria i Tønder, hvor en dejlig buffet ventede på os.

Klyde i Margrethe Kog - foto Steffen Pedersen

Klyde i Margrethe Kog – foto Steffen Pedersen

Desværre begyndte det nu at regne. Øv. Men jeg fastholdt heldigvis, at vi skulle køre til Aventoft lige syd for grænsen til Tyskland. Sort sol med mange stære hang i en tynd tråd. Dels var det lidt sent og så regnen. Vi parkerede, hvor jeg i mange år har set enorme flokke af Stære. Pludselig var de der.

Heldigvis var der en del Rørhøge og Tårnfalke i området, så stærene fløj i de fine formationer, som man altid ser på fotos. Nu oplevede vi alle 20 dette fantastiske fænomen.

Jeg kunne dog ikke få medhold med mine 250.000 Stære. Flere mente ikke, at der var flere end 50.000! Helt forkert. Nå, pyt – oplevelsen var under alle omstændigheder fantastisk.

Dag 3

Rastende Natravn på Mandø - foto Lone Nilsson

Rastende Natravn på Mandø – foto Lone Nilsson

I dag en nordtur til Mandø, Kammerslusen og Sneum Digesø. Heldigvis var der lavvande, så vi kørte straks mod Mandø på Låningsvejen, der er dækket af flere meter vand ved højvande. Ikke så mange fugle langs denne ebbevej. Kørte midt ind over øen, idet vores bus var for stor til at køre på digevejen øen rundt.

Ret fugletomt ved byen, hvor der sås Tyrkerduer, Stære, Tårnfalk og enkelte andre. Vi drak lidt formiddagskaffe og sad senere alle i bussen for at køre videre. Men Henriette manglede. Hun var da også straks på den mobile for at fortælle, at hun stod og så på en Natravn i et fyrretræ. Vi gik/løb til stedet. Jo, der sad den urørlig på en gren og lod sig se og fotografere. Fed iagttagelse.

Så mod Kammerslusen og slappe lidt af og spise madpakke. Ude over vadehavet knap så mange fugle som i går, så vi satte kursen mod Sneum Digesø syd for Esbjerg. Her godt med fugle. Næsten alle svømmeand arter og over 30 Skestorke. En Steppehøg fløj hurtigt og lavt, men en del fik den dog at se. Ikke en gammel fugl. Den var meldt ud i området, så vi var heldige.

Til Ribe for bl.a. at se på den flotte domkirke. Drak kaffe i en gammel have i 3, baggård. Hyggeligt i denne ældste by i Danmark. En Bjergvipstjert sås ved åen.

På Ballum Slusekro havde vi på forhånd bestilt aftensmad. To retter, øl/vin for 123 kr. Billigt, men rigtig god mad. Retur til vandrerhjemmet, hvor vi hyggede os inden alle gik til køjs ved midnatstide.

Dag 4

Kirkeugle i Føvling - foto Thomas Christensen

Kirkeugle i Føvling – foto Thomas Christensen

Morgenmad kl. 0700, rengøring, pakke. Vi forlod vandrerhjemmet og gjorde som sædvanligt stop på Rømødæmningen. 1500 Storspover, mængder af Ryler og Hjejler. Vi var ved at være stopfodret med fugle. Blev enige om at hjemturen skulle gå over Føvling, der ligger ved Brørup.

I Føvling var der 2 lange trækasser placeret på et par villaer. Her yngler Kirkeuglen som et at de sidste steder i Sønderjylland. Efter 1 time gav vi op – den kunne ikke findes. En Husrødstjert viste sig dog sammen med flere Gransangere.

Ved Jels spiste vi madpakker samme sted, som vi begyndte ved Midtsøen. Så tilbage til firmaet i Jels for at få en chauffør med til Billund. Her var alt kaos. Manglende personale, pc nedbrud m.v. Vi følte os som kvæg i lange rækker inden vi i sidste øjeblik kom med vores fly til Bornholm.

Tilbage på Bornholm ved 1530. En rigtig dejlig tur var til ende. David og jeg siger tak til alle deltagerne. Det var let at være ledere med det publikum! For- resten så vi 114 fuglearter. Det gættede Kell Olsen.

Listen over de sete fuglearter kan hentes her.

Se billeder fra turen her

Sandløber på Dueodde - foto Jonas Halberg

Sandløber på Dueodde – foto Jonas Halberg

Heldigvis var der 7 modige sjæle, der valgte at følge mig på den 9. månedstur. Vi mødtes som sædvanligt ved p-pladsen Koldekilde i Almindingen. En pressefotograf dukkede også op (jeg havde bestilt ham), idet der skulle tages et par fotos i forbindelse med disse månedsture. Men hovedårsagen var nu Lauritz.

Han fylder nemlig 12 år den 13. sept., og jeg havde lovet ham en lille artikel i UDELIV på onsdag i Bornholms Tidende. Ikke fordi han har fødselsdag, men fordi han er en usædvanlig naturnørd. Han er utrolig nysgerrig og fotograferer alt – især fugle.

Vi kørte til Dueodde og fulgte gangbroen til havet – så til højre mod lagunen. Vi så glimt af en Vandrefalk, Stor Flagspætte, over 25 Skovpibere i luften, ligesom 15 Store Præstekraver fløj hen over os, men de landede desværre ikke i lagunen, hvor der kun var 1 Mudderklire, Skarver og over 300 måger. De fleste Sølvmåger. På turen gennem klitterne kunne man ikke andet end beundre lyngen, der p.t. står i fuld flor. Godt skoven for nogle år siden blev fældet.

Så til Nexø Sydstrand, hvor vi det stille regnvejr spiste lidt af den medbragte mad i læ ved det tidligere skydehus. Der sås Viber, Dobbeltbekkasin, 2 Småspover, en del Gråænder og Grågæs samt Knarand.

Klokken var nu allerede 1230, så vi stoppede fugleturen, men nogle ville gerne en lille tur til Salthammer, hvor der var Mudderklire og Tinksmed, Stære og mange Hvide Vipstjerter. De gule kommer nok snart.

Fin tur selv om det regnede lidt. Det kunne have været værre ifølge meterologerne.

Næste månedstur er søndag den 2. oktober i tørvejr forhåbentlig.

Fuglehilsen fra EILIF.

Dræbersnegl

“Dræbersnegl” i småfuglerede – Foto: K. Leniowski, E. Węgrzyn & A. Wojton/Taylor & Francis fra artiklen i New Scientist

De såkaldte dræbersnegles rygte er allerede meget dårligt, og det bliver ikke bedre efter den artikel, der nu publiceres i det videnskabelige tidsskrift “Journal of Avian Biology” og som refereres i New Scientist.

Den invasive dræbersnegl eller mere præcist den spanske skovsnegl Arion Vulgaris, har nemlig vist sig at kunne være en alvorlig trussel mod småfugleunger.

Læs mere på Sveriges Ornitologiske Forenings hjemmeside

Strandhjejle - foto Mogens Kofod

Strandhjejle – foto Mogens Kofod

På forhånd havde jeg lovet de 9 deltagere på den 8. månedstur, at vi ville få mindst 10 vadefuglearter at se. Det blev faktisk til 13 – ikke dårligt på en blæsende, men ret solrig formiddag.

Startede kl. 10.30 ved Bro Odde, hvorfra der mod vest var megen tang i flere meters bredde på stranden. Men det bekom vadefuglene godt.

Først Alm. Ryle i et antal på mindst 20 og deriblandt 3 Krumnæbbede og 1 Lille Kobbersneppe, der ikke flyttede sig, selv om vi kun var 8 meter fra den. Lidt usædvanligt, at man kunne komme så tæt på. Et par flotte Islandske Ryler og 1 Strandskade var der også tillige med et par Strandhjejler.

Ved Salthammer Stor Præstekrave (mærkværdigvis ingen små), Mudderklire og 2 Rødben plus Hvidklire. Flere hundrede Sølvmåger, Skarver og Svartbag.

Lille Kobbersneppe - foto Mogens Kofod

Lille Kobbersneppe – foto Mogens Kofod

Ved Nexø Sydstrand Tinksmed, Svaleklire og Viber. En Fiskehejre daskede forbi plus en del ænder af forskellig slags samt få Grågæs. Vi drak kaffe i læ ved den østre gavl på det tidligere skydehus med udsigt over tusindvis af planten Kvan.

For resten – på vej fra Snogebæk mod Nexø så de fleste Havørn i luften højt over Hundsemyre. En gammel fugl fløj mod nordvest og ungen fra i år mod nordøst.

Turen sluttede 12.30. Næste månedstur vil blive søndag den 4. september. Vi ses sikkert.

EILIF

Havørn - foto Carsten Andersen

Havørn – foto Carsten Andersen

Bornholm har fået en ny ynglefugl – og det er ikke en hvilken som helst fugleart, men en af de allerstørste. Et Havørnepar har i år fået én unge, og den er netop blevet flyvefærdig og har forladt reden.

Der vil i den kommende tid være gode muligheder for at møde familien og få en uforglemmelig oplevelse især i og omkring Ølene samt ved Hundsemyre.

Den danske Havørnebestand er vokset fra 1 par i 1995 til ca. 75 par i 2016, hvilket må siges at være en gigantisk succeshistorie. Fremgangen skyldes især at forfølgelse og belastning af sværtnedbrydelige miljøgifte stort set er ophørt.

Udviklingen er den samme i både Sydsverige og Nordtyskland, som den danske bestand har kontakt med.

Yderligere oplysninger:
Jens Christensen
Tlf. 61330425

Ved Fuglesangsrenden - foto Birthe Egebjerg

Ved Fuglesangsrenden – foto Birthe Egebjerg

Søndag d.26.6.2016 mødtes 14 deltagere – heraf 2 turister- ved Klippely i Ekkodalen for at udforske nattens dyreliv på denne lune og vindstille sommeraften.
Turens 1.art fik vi, da vi gik gennem porten bag Klippely, hvor vi observerede et par svalereder. Derefter fortsatte vi forbi statuen af Tranberg og over åen mod stien til Fuglesangsrenden. Verset i klippevæggen om Hans Rømers virke blev læst og kommenteret, og alle var vist glade for resultatet af Rømers virke: vores allesammens Almindingen.

Fuglesangsrenden, der ikke helt levede op til sit navn, bød mest på de almindelige småfugle så som rødhals, have- og løvsanger, gulspurv, bogfinke, sangdrossel og solsort. Men også tornirisk og allike lød sig høre.

Vi gjorde holdt ved nogle af de opsatte flagermusekasser og bemærkede de forskellige indflyvningshuller. Den yderst sjældne Bechstein-flagermus er blevet registreret i Ekko-dalen for nogle år siden og kasserne er opsat som forsøg for at undersøge, om flagermusen vil yngle her.

Turen tilbage mod Klippely gik ad den stejle trappe modsat skovriderboligen og gennem et lille stykke af dalen med de græssende køer.
Så ventede den medbragte kaffe og turlederens kage, der hurtigt fik ben at gå på, og snakken gik lystigt, mens vi ventede på tusmørket.
Hans-Jørgen viste plancher og fortalte om de flagermus, der var sandsynlighed for at se. Vi blev også informeret om, at alle danske arter af flagermus er fredede, samt beskyttet gennem Habitatdirektivets bilag IV.
Han mente desuden, at vi kunne forvente den første art kl. 22:15. Så kort før tid hentede vi nogle flagermuslygter, der lyste hyggeligt i det tiltagende mørke.

Der spejdes efter flagermus - foto Birthe Egebjerg

Der spejdes efter flagermus – foto Birthe Egebjerg

Turdeltagerne fik alle udleveret en flagermusdetektor og blev informeret om frekvensindstillinger og således ”bevæbnet” gik jagten ind. Meget kort tid efter begyndte apparaterne at afgive ”blobbelyde”. Det var den almindelige brunflagermus, fik vi at vide. Sjovt at høre den næsten før den kunne spottes.

Efter den første begejstring havde lagt sig, gik turen videre mod nord ad stien overfor Rømersdal. Undervejs blev frekvenserne afprøvet og så lod sydflagermusen sig pludselig høre på en højere frekvens. Sydflagermusen hører til de store arter og lyden var fuldstændig anderledes end før, nærmest som en spættes hakken.

Der blev lyttet en stund endnu oppe ved indkørslen til Rømersdal, men uden held.
Deltagerne fik i stedet på tilbageturen oplevet mosekonebryg i dalen, en skovsneppe og ved 22:30-tiden kom minsandten en spurvehøg flyvende.
Alt i alt en pragtfuld sommeraften.

Birthe Egebjerg og Hans-Jørgen Olsen (turledere)

Søndag d. 17. April kl. 9 mødtes 22 deltagere ved rensningsanlægget ved Simplegårdsvejen til en forårs tur i Svartingedalen.

Der blæste en ret kraftig vestenvind, men det var solskin og knap 8 grader.

22 deltog på turen i Svartingedalen - foto Thomas Christensen

22 deltog på turen i Svartingedalen – foto Thomas Christensen

Svartingsdalen, en smuk, fredet sprækkedal var for små 100 år siden et yndet udflugtsmål for bornholmske familieskovture. Efter anden verdenskrig, da flere og flere fik mulighed for at købe bil, kom andre spændende lokaliteter indenfor rækkevidde, – dalen blev glemt og groede til, men blev genopdaget for ca. 15 år siden, hvorefter fredningen blev udvidet, så dalen igen er blevet en herlig forårstur værd, med alt hvad en sprækkedals natur kan byde på af klipper, åløb, fugle, blomster, træer og buske.

På markerne omkring rensningsanlægget sås bl. a. Hvid Vipstjert, Gulspurv, Sanglærke, Tornirisk, Huldue og en Rød Glente blev set i luften over trætoppene.
Vi fulgte en markvej ned i dalen, her var der heldigvis læ for den kolde vind, og fuglesangen overdøvede dens susen i trækronerne, her hørte vi Sangdrossel, Gærdesmutte, Musvit, Bogfinke, Rødhals og Træløber.

Svartingedal - foto Thomas Christensen

Svartingedal – foto Thomas Christensen

Ved foden af trappen stod en ret usædvanlig plante: Skælrod, en rosafarvet snylter d.v.s. en plante, der suger næring fra andre planter – her især Hasselbuskens rødder – den har altså ikke eget rodnet og både stænglen og de tykke, skælformede blade mangler det klorofyl, som giver andre planter deres grønne farve. Skovbunden var i det hele taget dækket af et tæppe af forårets tidlige blomster som Bingelurt, Hvid og Gul Anemone, Vorterod, Lærkespore og både Hunde- og den duftende Martsviol.

På turen gennem dalen, langs med åen, fik man indtryk af, at naturen fik lov til at følge sine egne love, kun med enkelte indgreb af menneskets hånd, så som enkle planker over de små og større bække, og den stenrige, snoede sti gjort fremkommelig for store, væltede træer, krat og buske.

På den videre vej frem blev bl.a set og hørt Munk, Løvsanger, en del Kernebider, Jernspurv, Grønirisk, trommende Stor Flagspætte, mange Kvækerfinke, igen Træløber, Blåmejse, og Musvit, to Traner og en Spurvehøg i luften.

Svartingedal - foto Thomas Christensen

Svartingedal – foto Thomas Christensen

Et stykke inde i dalen ligger en stor, beskyttet, nyligt ryddet eng med en lille sø, som man håber kan blive et godt levested for den sjældne Løvfrø og forhåbentlig flere forskellige Andefugle. Engen vil blive passet og plejet med græsning eller slået med le, så den ikke gror til igen.

Vi så op på den store Jætta Bujll, en enorm stenkolos, som, fortælles det, en svensk jætte i raseri kastede mod Sct. Klemens Kirke, – men kastet svipsede altså.

Længere fremme gik turen et smut ind i et nu nedlagt stenbrud, ved indgangen voksede Blå Anemone og Kodriver, og enkelte Hvid Vipstjert, Solsort, og Bogfinke blev set og hørt her.

Efter godt et par timers gang, – det sidste stykke op ad den meget stejle sti – oppe i blæsten, solen og kulden, skyndte vi os ned igen og gik i raskt tempo den samme vej tilbage, så klipperne, dalen og åen i et andet lys og fra andre vinkler – anderledes, men lige spændende, smuk og udfordrende.

Tilbage ved rensningsanlægget, efter ca. tre timers gåtur, mange gode naturindtryk og 23 fuglearter observeret, sagde vi tak til lederne Karsten og Niels Erik for en fin og udbytterig forårs-søndagstur i Svartingedalen.

Lene Hjorth

I 2015 kunne vi glæde os over, at et par Vandrefalke efter mange års pause atter havde slået sig ned ved Helligdomsklipperne. Ret hurtigt blev ringene på den tillidsfulde hunfalk aflæst og det viste sig hun stammede fra et Slovakisk udsætningsprojekt. Sæsonen forløb fint til trods for deres valg af en ret eksponeret redehylde og de fik en unge på vingerne i løbet af sommeren.

Vandrefalk til røntgen - foto Annette B. Olesen

Vandrefalk til røntgen – foto Annette B. Olesen

I marts fandt Jens Lund Hansen imidlertid en død Vandrefalk netop ved Helligdommen. Den lå på hvad man må betegne som en plukkeplads og der var ædt af brystkødet, lige som der var hul ind til bughulen i venstre side.

Det viste sig at være vores østeuropæiske hunfalk. Det var en stor ærgrelse – ikke mindst for Merete Mortensen som har fulgt parret nøje for foreningen. Samtidig opstod frygten for, at der kunne være tale om en kriminel handling. Der findes jo stadig rovfuglehadere rundt omkring.
Fuglen blev derfor i første omgang røntgenfotograferet på Åkirkeby Dyreklinik. Heldigvis var der ingen hagl i kroppen på den. Kadaveret blev herefter indsendt til Veterinærinstituttet for videre undersøgelse.

Nu har vi så fået svar herfra. Svaret lyder bl.a. vingefang: 108 cm. Længde: 46 cm. Fuglen var af normalt huld, uden degeneration af brystmuskulaturen og med sparsomme fedtdepoter. Fjerdragten var upåfaldende men manglede dog på venstre side. Der fandtes tegn på ydre vold. Der sås blodkoagel i mundhulen. Hjerte og respirationsorganer fandtes upåfaldende. Leveren fandtes af normal størrelse, farve og tekstur. Forandringer i kirtelmave og kråse skyldes tilstedeværelse af parasitter. De øvrige organer fandtes upåfaldende. Der var ingen tegn på alvorlige smitsomme sygdomme eller på forgiftning.

Altså en ret sund Vandrefalk som ikke er død af naturlige årsager. Det ser dog ikke ud til, at det er mennesker, der står bag. Fundstedet peger på, at en anden rovfugl har været på spil her. Det kunne selvfølgelig have været en Duehøg. Det er nok den eneste art, som kan måle sig i styrke og adræthed med Vandrefalken.

Vandrefalk hun fra Helligdommen - foto Torben Kure

Vandrefalk hun fra Helligdommen – foto Torben Kure

Personligt tror jeg dog, at det er en anden Vandrefalkehun, der er synderen. Det er slet ikke uhørt blandt rovfugle, at artsfæller slår hinanden ihjel. Mistanken bestyrkes af, at Merete få dage efter det triste fund kunne se hanfalken parre sig med en ny hun! Dette er siden sket flere gange og den nye hun er sammen med hannen ved at etablere sig på lokaliteten.

Mon ikke hun simpelthen har ryddet en rivalinde af vejen, for at kunne flytte ind på dette attraktive sted? Den nye fugl har i øvrigt ingen synlige ringe og virker mere sky og ser altså ud til at være en vild fugl. Måske ikke noget dårligt bytte trods alt?

Carsten Andersen

DOF tur til Vadehavet april 2011

DOF tur til Vadehavet april 2011 – foto Thomas Christensen

OBS! OBS! OBS!
Grundet særlige omstændigheder er sidste frist for tilmelding til vadehavsturen 15. -18. september 2016 ændret fra 1. august til 1. juni.
Prisen for turen bliver 2200,00 kr., der dækker transport fra Rønne til Vamdrup og retur, leje af bus, overnatning, morgenmad og madpakker.
Max. 20 deltagere.

Tilmelding til Eilif på mobil 23488004 eller David på mobil 23690435 senest 1. juni 2016.
Betaling til Danske Bank reg.nr.: 4720 kontonr.: 4720435233. Husk at påføre navn/navne på indbetalingen.