Fugleeventyret i Vadehavet

Med fly rejste 20 fuglefolk torsdag den 15. september til Billund direkte fra R√łnne. I Billund ventede en 26-personers bus p√• os, hvorefter vi k√łrte til Jels sydvest for Kolding. Her blev bussen overladt til David Nestved, der de n√¶ste 4 dage var vores fremragende chauff√łr.

Hanne observerer og er klar med artslisten for turen - foto Thomas Christensen

Hanne observerer og er klar med artslisten for turen – foto Thomas Christensen

Vi startede med at spise madpakken ved Jels Midts√ł. Her s√• vi Fiske√łrn og R√łd Glente. S√• mod R√łm√ł, hvor vi stoppede ved en p-plads p√• den 9 km lange d√¶mning. Der var bare s√• mange fugle i vadehavet til begge sider ved d√¶mningen.

Man tror det n√¶ppe, men 2000 Klyder, mange Grav√¶nder, 20.000 Hjejler og m√•ske det dobbelte antal Ryler, der n√¶sten lavede sort sol i luften. Magel√łst syn. N√¶sten umuligt at opt√¶lle fugle her, for det hele var faktisk noget uoverskueligt. En S√łlvhejre viste sig ogs√•. Ja, og der var tusinder af Strandskader, Knorteg√¶s m.v.

Indkvartering p√• vandrerhjemmet p√• R√łm√łs sydlige del. Her var vi ogs√• i 2011 og var godt tilfreds med forholdene. Dejlig aftensmad p√• Holms Cafe-restaurent i n√¶rheden, hvorefter vi gik en lille aftentur ved stranden lige i n√¶rheden. Vadefugle, √¶nder, g√¶s, pibere osv.

Jeg foreslog at vi skulle se solen g√• ned, hvorfor vi k√łrte til Lakolk p√• den vestlige side af R√łm√ł. Her s√• vi en sandstrand p√• 1 km.s bredde. Masser af biler og mennesker. Solen var godt nok g√•et ned, men alligevel et flot syn. Vi s√• nogle m√•ger og 2 Sandl√łbere. Herefter lidt dramatik. Vi k√łrte uhj√¶lpelig fast i det l√łse sand, men en lokal 4-hjuls tr√¶kker trak os let op . Han ville ikke have noget for det, men solgte os en ramme √łl for 50 kr.

Dag 2

10 deltog i en morgentur fra kl. 0630. Vi gik nogle km i omr√•det og ud til vandet. Der var mange fugle i luften. Bogfinke, Skovpiber, Storspove, Fiskehejre, Mejser, Korsn√¶b m.v. Der blev nok set 15 “nye fugle” til artslisten. Alle g√¶ttede med p√•, hvor mange fugle vi ville f√• at se i de 4 dage. Dette sk√¶rper altid interessen og opm√¶rksomheden. Der blev g√¶ttet p√• 65 til 150 fugle.

Masser af fugle i Margrethe Kog - foto Thomas Christensen

Masser af fugle i Margrethe Kog – foto Thomas Christensen

Til R√łm√łd√¶mningen og kigge ud over Vadehavet fra en p-plads. Igen myriader af vadefugle. I dag en s√•kaldt sydtur. Vi var ved Ballum Sluse dige. Her s√•s Isfugl, Hav√łrn, Vandrefalk og s√• mange Grav√¶nder og M√•ger, at de n√¶ppe kunne t√¶lles.

Det samme ved H√łjer og Margrethe Kog. Fugle overalt. Madpakken blev spist sidstn√¶vnte sted. 6 Hav√łrne i et kikkertfelt. P√• Rudb√łl Gr√¶nsekro k√łbte vi dejlig kaffe og kage.

Vi k√łrte nu til N√łrres√ł sydvest for T√łnder. Her er Vid√•en opd√¶mmet til et st√łrre v√•domr√•de. Vi observerede Nilg√•s, en enkelt S√¶dg√•s, Fiske√łrn og Skestork. Til restaurant Victoria i T√łnder, hvor en dejlig buffet ventede p√• os.

Klyde i Margrethe Kog - foto Steffen Pedersen

Klyde i Margrethe Kog – foto Steffen Pedersen

Desv√¶rre begyndte det nu at regne. √ėv. Men jeg fastholdt heldigvis, at vi skulle k√łre til Aventoft lige syd for gr√¶nsen til Tyskland. Sort sol med mange st√¶re hang i en tynd tr√•d. Dels var det lidt sent og s√• regnen. Vi parkerede, hvor jeg i mange √•r har set enorme flokke af St√¶re. Pludselig var de der.

Heldigvis var der en del R√łrh√łge og T√•rnfalke i omr√•det, s√• st√¶rene fl√łj i de fine formationer, som man altid ser p√• fotos. Nu oplevede vi alle 20 dette fantastiske f√¶nomen.

Jeg kunne dog ikke få medhold med mine 250.000 Stære. Flere mente ikke, at der var flere end 50.000! Helt forkert. Nå, pyt Рoplevelsen var under alle omstændigheder fantastisk.

Dag 3

Rastende Natravn p√• Mand√ł - foto Lone Nilsson

Rastende Natravn p√• Mand√ł – foto Lone Nilsson

I dag en nordtur til Mand√ł, Kammerslusen og Sneum Diges√ł. Heldigvis var der lavvande, s√• vi k√łrte straks mod Mand√ł p√• L√•ningsvejen, der er d√¶kket af flere meter vand ved h√łjvande. Ikke s√• mange fugle langs denne ebbevej. K√łrte midt ind over √łen, idet vores bus var for stor til at k√łre p√• digevejen √łen rundt.

Ret fugletomt ved byen, hvor der s√•s Tyrkerduer, St√¶re, T√•rnfalk og enkelte andre. Vi drak lidt formiddagskaffe og sad senere alle i bussen for at k√łre videre. Men Henriette manglede. Hun var da ogs√• straks p√• den mobile for at fort√¶lle, at hun stod og s√• p√• en Natravn i et fyrretr√¶. Vi gik/l√łb til stedet. Jo, der sad den ur√łrlig p√• en gren og lod sig se og fotografere. Fed iagttagelse.

S√• mod Kammerslusen og slappe lidt af og spise madpakke. Ude over vadehavet knap s√• mange fugle som i g√•r, s√• vi satte kursen mod Sneum Diges√ł syd for Esbjerg. Her godt med fugle. N√¶sten alle sv√łmmeand arter og over 30 Skestorke. En Steppeh√łg fl√łj hurtigt og lavt, men en del fik den dog at se. Ikke en gammel fugl. Den var meldt ud i omr√•det, s√• vi var heldige.

Til Ribe for bl.a. at se på den flotte domkirke. Drak kaffe i en gammel have i 3, baggård. Hyggeligt i denne ældste by i Danmark. En Bjergvipstjert sås ved åen.

P√• Ballum Slusekro havde vi p√• forh√•nd bestilt aftensmad. To retter, √łl/vin for 123 kr. Billigt, men rigtig god mad. Retur til vandrerhjemmet, hvor vi hyggede os inden alle gik til k√łjs ved midnatstide.

Dag 4

Kirkeugle i F√łvling - foto Thomas Christensen

Kirkeugle i F√łvling – foto Thomas Christensen

Morgenmad kl. 0700, reng√łring, pakke. Vi forlod vandrerhjemmet og gjorde som s√¶dvanligt stop p√• R√łm√łd√¶mningen. 1500 Storspover, m√¶ngder af Ryler og Hjejler. Vi var ved at v√¶re stopfodret med fugle. Blev enige om at hjemturen skulle g√• over F√łvling, der ligger ved Br√łrup.

I F√łvling var der 2 lange tr√¶kasser placeret p√• et par villaer. Her yngler Kirkeuglen som et at de sidste steder i S√łnderjylland. Efter 1 time gav vi op – den kunne ikke findes. En Husr√łdstjert viste sig dog sammen med flere Gransangere.

Ved Jels spiste vi madpakker samme sted, som vi begyndte ved Midts√łen. S√• tilbage til firmaet i Jels for at f√• en chauff√łr med til Billund. Her var alt kaos. Manglende personale, pc nedbrud m.v. Vi f√łlte os som kv√¶g i lange r√¶kker inden vi i sidste √łjeblik kom med vores fly til Bornholm.

Tilbage på Bornholm ved 1530. En rigtig dejlig tur var til ende. David og jeg siger tak til alle deltagerne. Det var let at være ledere med det publikum! For- resten så vi 114 fuglearter. Det gættede Kell Olsen.

Listen over de sete fuglearter kan hentes her.

Se billeder fra turen her