Et rovfugleeventyr

Falsterbo var 14. 15. og 16. september midtpunktet for et rovfuglekursus med Klaus Malling Olsen som tovholder. Der deltog 11 personer fordelt i 3 privatbiler. Fra København kom Malling med 2 ornitologer. Resten var fra Bornholm.

Lige et par ord om starten med Bornholmslinjen. Det var første gang de fleste var med den “nye” færge fra Molslinjen. Umiddelbart lidt kaos med parkering på skibet og så finde et sted, hvor man kunne få morgenmad. Der var sæder overalt, men næsten ingen borde. Lidt vanskeligt at finde rundt, men alt var jo også nye tider. Jeg kan sige, at da vi returnerede til Bornholm, så gik det bedre.

Dag 1

Fra Ystad kørte vi direkte til Lotsvillaen ved Falsterbo kanalen. Alle fik eneværelse i den store, fine villa. Efter en kort udpakning startede kurset straks med kørsel til det store lyng/græsområde Skanørs Ljung. Her var der fremragende udsigt, og vi anbragte os i den vestlige ende, hvor der altid er ornitologer.

Vi opholdt os 5 timer på dette observationssted. Og det var lidt hårdt at stå stille så længe. De fleste havde nemlig ikke medbragt rygsækstole. Det skal ikke ske igen.

Dagens billeder kigges igennem – foto Mogens T. Kofod

Men vi kedede os på ingen måde, for luften var nemlig fyldt med rovfugle. Så mange som vi aldrig før har set. Malling havde travlt med at fortælle om kendetegn, flugt m.v. på de forskellige rovfugle, hvoraf vi i dag så ikke mindre end 13 arter. Jeg nævner dem lige her:

Havørn, Fiskeørn, Rød Glente, Sort Glente, Rørhøg, Musvåge, Hvepsevåge, Spurvehøg, Steppehøg, Dværgfalk, Lærkefalk, Vandrefalk og Tårnfalk. Der var mindst 300 Hvepsevåger, over 1000 Spurvehøge, 30 Fiskeørne, 33 Røde Glenter og 4 Steppehøge, heraf en flot gammel han.

Der trak mange småfugle af forskellig slags hen over vore hoveder, men vi koncentrerede os mest om rovfuglene.

Hen på eftermiddagen kørte vi til “Den grønne Jagthytte” nær Foteviken. Her et stort vandområde, hvor 7-8 vadefuglearter blev spottet – og lige så mange andefuglearter. 1000 Stære fouragerede i området sammen med Grå- og Bramgæs. Vi havde nu nået fugleart nr. 60 her den første dag. Ikke dårligt.

Tilbage til Lotsvillaen hvor aftensmaden blev indtaget. I øvrigt kreeret af vores formand Kåre Kristiansen. Laks, pølser, kartofler, salat. Herligt.

Herefter viste KMO fotos af rovfuglene fra i dag. Herligt aktuelt. Fotos på pc/storskærm. Meget interessant – der var ingen, der sov – ikke engang undertegnede!

Så til køjs kl. 21.00. ALT for tidligt for mig, der plejer at gå til ro ved midnatstide. Selv om jeg var oppe kl. 05.00 i dag, var der stort set ingen træthed at spore. Man er vel en sej ældre herre!

Dag 2

Op kl. 05.45. Morgenmad og så afsted til Falsterbo. Men vejret var ret dårligt med regnbyger, hvorfor vi ret hurtigt forlod stedet for at køre til Grøna Lund, der er et lavtliggende område med vand. Her en del vade- og andefugle, Lille Lappedykker, Brushøns, Sortklire og 4 Røde Glenter.

Videre til Næsbyholmsøen. Her var der virkelig mange rastende ande- og gåsefugle. Flere tusinde faktisk. En Grågås med hoved som Indisk Gås – altså en ret sjælden hybrid. Havørn, Hvepse- og Musvåge, Lærkefalk, Rørhøg, Duehøg og Tårnfalk blev spottet. Jo, der er mange rovfugle på træk for tiden.

Flittige fuglefotografer - foto Mogens T. Kofod

Flittige fuglefotografer – foto Mogens T. Kofod

Frokost ved Børringe. Ravne og diverse rovfugle. Tilbage efter en lang køretur i landskabet, hvor det var småt med fugle, var vi igen ved Falsterbokanalen. Her så vi hele eftermiddagen på trækkende rovfugle, der er overalt. Dejligt at obse så tæt på toilet, mad og kaffe indtaget i havestole. Ret afslappende.

Aftensmad kl. 18.15. I dag var det Klaus Hermansen, der stod for maden. Vi skulle have haft muslingesuppe, med muslingerne var rådne. Ærgerligt, men godt vi ikke fik spist nogle af dem. Så var vi med garanti alle blevet syge. Klaus klarede alligevel at frembringe et herligt måltid med pasta, grønsager m.v.

Aftenforedrag ved KMO. Han gennemgik en masse rovfuglekendetegn. Alle blev klogere. Til køjs kl. 22.00.

Dag 3

Tidlig morgen på Falsterbo – foto Mogens T. Kofod

Op kl. 05.00. Vi var ved Falsterbo kl. 06.30, hvor der blev taget opstilling på “Kullabakken”. Et godt sted at obse fra, sagde KMO. Mange Spurvehøge i luften allerede her fra morgenstunden, der også bragte i tusindvis af overtrækkende finker, jernspurve, vipstjerter osv. Nogle så 4 Nøddekriger.

En del af os forlod ret hurtigt stedet for at gå til Nabben længere ude mod SV, hvor der er golfbaner. På disse rastede flere hundrede Hvide Vipstjerter iblandet 15 gule. Ringmærkerne var i gang og fangede måske 100 småfugle i dag, mente én af ringmærkerne. De fangede bl.a. Husrødstjert, Havesanger, Rødhals, Skovspurv, Gærdesmutte, Bogfinke m.v.

Et lille besøg i fyret gav kaffe og kage til små priser. Man kunne købe diverse fuglebøger m.v.

Efter et par timer skulle vi videre. Men vi havde også set mindst 25.000 småfugle trække forbi som på en usynlig motorvej. Virkelig imponerede. Det er ikke for ingenting, at Falsterbo er Nordens bedste træksted.

Vi tog igen opstilling ved Ljungen, hvor der i forgårs var så mange rovfugle. Det var der også i dag – dog i mindre målestok. Fin sol – masser af myg – lidt vind. Fint vejr til fugleiagttagelser.

Jeg talte i øvrigt ornitologer på stedet. En overgang var der ikke mindre end 105. Med hver sit teleskop og håndkikkert. Skønsmæssigt for 3 millioner kr. udstyr for at se på fugle!

Igen i dag omkring 10.00 trækkende Spurvehøge, mindst 100 Røde Glenter, 2 Steppehøge osv. Vi stod rigtig mange timer her. Lidt hårdt. Kl. 15.00 blev vi endelig “løsladt”. Vi tog afsked med KMO og en masse andre. KMO havde leveret varen med 15 rovfuglearter. Vi forlod tilfredse Ljungen og kørte til Ystad, hvor den sædvanlige gode kinesiske restaurent blev besøgt inden vi sejlede tilbage til Bornholm efter 3 herlige dage.

For resten så vi i alt 105 fuglearter. Ikke dårligt.