DOF tur l√łrdag d. 24 oktober 2020 i Svartingedal.

Turlederne Klaus Hermansen og John Holm startede turen med at byde de 22 fremm√łdte velkommen p√• en forbl√¶st parkeringsplads p√• Kirkedalsvej 25. Turen er en af 4 √•rstidsture i Svartingedal.
Klaus Hermansen st√•r for arbejdsgruppen, der udf√łrer frivilligt arbejde i Svartingedal.

Vi kom skyndsomst ned i læ på stien igennem dalen. Meget vand var der ikke i Baggeåens begyndelse, men en lidt fedtet sti alligevel.
Allerede p√• P-pladsen blev set en flok Bramg√¶s p√• marken, en Ravn fl√łj forbi, en lille flok Hulduer fl√łj ind i dalen.

Den f√łrste del af dalen er privatejet. Den nylige √łstenstorm havde v√¶lte flere store asketr√¶er over stien. Det klarede de friske deltagere nemt, med lidt hj√¶lp til at komme over og under de store stammer. Hans-J√łrgen hev sin sav i lommekniven frem for at hj√¶lpe, men Klaus orienterede om, at vi ikke m√•tte sk√¶re i de privatejede stammer!

I den f√łrste del af turen blev vi passeret af en flok Blisg√¶s. Fuglekonger underholdt med deres sp√¶de pip. Solsort, Vindrossel, Musvit og Gransanger gav sig til kende. Heldigvis havde vi nogle af de rigtig skrappe mennesker til fuglestemmer med p√• turen. Ellers havde vi ikke f√•et s√• mange arter i bogen.

Klaus viste nogle af arbejdsgruppens værker i form af opsætning af bænke, rydninger på eng, opskæring af væltede træer, ringning af træer samt friholdelse af elhegn.

Efterårstur i Svartingedalen Рfoto Ole Pedersen

Bornholms Regionskommune hjælper arbejdsgruppen meget, hvis der er store eller farlige træer der skal fjernes.
Engene gr√¶sses af geder og der forventes indsat k√łer. Det betaler Fuglev√¶rnsfonden hvert √•r 30.000 kr. for.
Fugleværnsfonden betaler også arbejdsredskaber og materialer, som arbejdsgruppen bruger.

P√• den videre tur s√•s og h√łrtes G√¶rdesmutte, R√łdhals, Gr√łnsisken, Spurveh√łg. Vi s√• nogle af de 42 fuglekasser arbejdsgruppen havde opsat. Resultatet heraf h√łrer vi om p√• en senere tur.

P√• vejen ned i dalen fulgte vi stien neden om J√¶ttebujl, som er en stor sten oppe p√• dalsiden. Ikke mange havde mod p√• den stejle nedgang fra stenen i det fedtede f√łre, selv om der er opsat reb til at holde i. Den ca. 25 tons tunge sten blev kastet af troldt√łj mod Klemensker kirke, siger sagnene. Der blev vist kastet mange store sten efter kirker i det danske land!
Videre så vi Kvækerfinke, Pibeand, Stillits, Bjergirisk, Bjergvipstjert, Sjagger.

Stillits i Svartingedalen – foto Ole Pedersen

Vi gik op i det gamle stenbrud, hvor arbejdsgruppen har lavet b√¶nke og borde. Her kunne vi se gedernes arbejde. √ėrnebregner og Japansk Pileurt m√• arbejdsgruppen fjerne. Det klarer gederne ikke. Der er planer om at lave en sti p√• sydsiden af en del af dalen, s√• man ikke skal g√• ad samme sti tilbage hele vejen.

I stenbruddet var Gulspurv, Musv√•ge, Gr√•g√¶s, Gr√•sisken. R√•gerne fl√łj snakkende omkring. Vi gik lidt videre ned i dalen og vendte om for at g√• tilbage samme vej, som vi var kommet.

Vi havde en glimrende tur, f√łrst i lidt sm√•regn, men p√• vejen tilbage tittede solen frem. En meget vel gennemf√łrt tur hvor vi kunne gl√¶de os over det store stykke arbejde en gruppe frivillige g√łr, for at give os andre gode fugleoplevelser.
Halvdelen af deltagerne mistede vi til J√¶ttebujl p√• vejen tilbage. Heldigvis beholdt J√¶ttebujl dem ikke, s√• de dukkede lidt senere op p√• P-pladsen. Her var den f√łrst ankomne halvdel n√¶sten bl√¶st v√¶k. Det hjalp med underholdning af en flok Bramg√¶s og Gr√•g√¶s p√• en mark i n√¶rheden.

I alt blev 38 fuglearter set og h√łrt. Mange tak for god ledelse og godt selskab. Vi gl√¶der os til n√¶ste √•rstidstur.
Da jeg på vejen hjem ad Rosendalevej så en vandrefalk komme jagende, blev turen mere end fuldendt.